Про затвердження
Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів
загальноосвітніх навчальних закладів
Наказ МОНмолодьспорт
№ 1423 від 14.12.12 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1423 від 14 грудня 2012 року
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
3 січня 2013 р. за № 44/22576
Про затвердження Положення про
навчальні кабінети з природничо-математичних
предметів загальноосвітніх навчальних закладів
Відповідно до частини першої статті 12 Закону
України "Про освіту", частини першої статті 37 Закону України
"Про загальну середню освіту", підпункту 3 пункту 1 додатка 2
"Завдання і заходи з виконання Державної цільової соціальної програми
підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015
року" до Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної
природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою
Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 561, Положення про навчальні
кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за №
1121/9720, та з метою дотримання загальних та спеціальних вимог до
матеріально-технічного та науково-методичного оснащення кабінетів
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів наказую:
1. Затвердити
Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів
загальноосвітніх навчальних закладів, що додається.
2. Департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.) забезпечити подання
цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в
установленому законодавством порядку.
3. Контроль за
виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Жебровського Б.М.
4. Цей наказ
набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Тимчасово виконуючий
обов’язки Міністра
Є.М. Суліма
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту
14.12.2012 № 1423
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
3 січня 2013 р. за № 44/22576
ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні
кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних
закладів
І. Загальні
положення
1.1. Це
Положення розроблено відповідно до Закону України "Про загальну середню
освіту", Державного стандарту базової і повної середньої освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року № 24
(далі - Державний стандарт базової і повної середньої освіти), підпункту 3
пункту 1 додатка 2 "Завдання і заходи з виконання Державної цільової
соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти
на період до 2015 року" до Державної цільової соціальної програми підвищення
якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №
561, Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004
року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року
за № 1121/9720.
1.2. Це
Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до розташування,
матеріально-технічного обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з
природничо-математичних предметів (далі - кабінети з ПМП) і є обов'язковим для
використання в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми
власності.
1.3. У цьому
Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
засоби навчання
та обладнання - навчально-наочні посібники, технічні засоби навчання,
обладнання навчального, загального та спеціального призначення для
загальноосвітніх навчальних закладів;
кабінет з ПМП -
приміщення загальноосвітнього навчального закладу, оснащене сучасними засобами
навчання та шкільним обладнанням, у якому проводиться навчально-виховна робота
з учнями відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти,
навчальних планів та програм, а також науково-методична робота з
природничо-математичних предметів: кабінет (лабораторія) біології, кабінет
географії, кабінет математики, кабінет (лабораторія) фізики, кабінет
(лабораторія) хімії.
ІІ. Мета,
завдання та основні принципи організації роботи кабінетів з ПМП
2.1. Кабінети з
ПМП створюються у загальноосвітніх навчальних закладах відповідно до Державного
стандарту базової і повної освіти. Площа приміщень на одного учня у кабінетах з
ПМП без використання персональних комп’ютерів повинна відповідати вимогам
Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх
навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН
5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря
України від 14 серпня 2001 року № 63 (далі - ДСанПіН 5.5.2.008-01), із
розрахунку:
Таблиця 1
|
Кабінет
|
Площа на 1 учня,м2
|
Примітка
|
|
1
|
2
|
3
|
|
Географії
|
|
1 кабінет на 15 класів
|
|
Математики
|
|
1 кабінет на 8 класів
|
|
Біології
|
|
1 кабінет на 15 класів
|
|
Фізики
|
|
1 кабінет на 8 класів
|
|
Хімії
|
|
1 кабінет на 15 класів
|
|
Лаборантська (для кожного з природничо-математичних
кабінетів)
|
0,75м2
|
не менше
|
2.2.
Основною метою створення кабінетів з ПМП є забезпечення оптимальних умов для
організації навчально-виховного процесу з природничо-математичних предметів та
реалізації завдань відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти.
2.3. Завданням
функціонування кабінетів з ПМП є створення передумов для:
організації
навчально-виховної роботи з біології, географії, математики, фізики, хімії;
реалізації
практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
забезпечення в
основній та старшій школі поглибленого і профільного навчання;
організації
роботи предметних гуртків та факультативів;
проведення засідань
предметних методичних об'єднань;
індивідуальної
підготовки вчителів до занять та підвищення їх кваліфікації.
2.4. Оснащення,
обладнання, реконструкція кабінетів з ПМП здійснюються відповідно до вимог:
ДСанПіН
5.5.2.008-01;
Державних
будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних
закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах
містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року № 117 та введених у дію
наказом від 6 серпня 1997 року № 136 з 1 січня 1998 року (далі - ДБН В.2.2-3-97
"Будинки та споруди навчальних закладів");
Правил пожежної
безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України,
затверджених наказом Міністерства освіти України, Головного управління
Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 року № 348/70,
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998 року за № 800/3240
(далі - Правила пожежної безпеки);
Правил
безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом
Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики
України від 9 січня 1998 року № 4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції
України 10 лютого 1998 року за № 93/2533 (далі - Правила безпечної експлуатації
електроустановок);
Положення про
організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в
установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і
науки України від 1 серпня 2001 року № 563, зареєстрованого в Міністерстві
юстиції України 20 листопада 2001 року за № 969/6160 (далі - Положення про
організацію роботи з охорони праці);
Правил безпеки
під час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2010
року № 1085, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 грудня 2010 року
за № 1215/18510 (далі - Правила безпеки під час проведення навчання з
біології);
Правил безпеки
під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях)
фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом
Міністерства надзвичайних ситуацій України від 16 липня 2012 року № 992,
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2012 року за №
1332/21644 (далі - Правила безпеки під час проведення навчально-виховного
процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії);
Правил безпеки
під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної
середньої освіти, затверджених наказом Державного комітету України з нагляду за
охороною праці від 16 березня 2004 року № 81, зареєстрованих в Міністерстві
юстиції України 17 травня 2004 року за № 620/9219.
2.5. Відповідно
до Положення про організацію роботи з охорони праці створена районним (міським)
органом освіти комісія визначає готовність загальноосвітнього навчального
закладу до навчального року.
2.6. На кожний
кабінет з ПМП складається паспорт кабінету (додаток 1).
ІІІ. Типи та
розташування кабінетів з ПМП
3.1. Створення
кабінетів з ПМП визначається предметною специфікою, розміщенням приміщення та
оснащенням засобами навчання та шкільним обладнанням.
3.2. У
загальноосвітніх навчальних закладах із малою наповнюваністю класів
допускається використання навчальних кабінетів комбінованого типу (з двох
предметів) за вимогами до упорядкування та удосконалення
організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів.
3.3. У
загальноосвітніх навчальних закладах можуть створюватись такі типи навчальних
кабінетів з природничо-математичних предметів:
кабінети з
окремих предметів (кабінет біології, кабінет географії, кабінет математики,
кабінет фізики, кабінет хімії);
комбіновані
кабінети з набором навчально-методичної інформації та матеріально-технічного
забезпечення для декількох предметів (хімія - біологія, математика - креслення,
фізика - астрономія тощо).
3.4. Кабінети з
ПМП створюються з лаборантськими, що прилягають до цих кабінетів. Лаборантські
повинні мати вихід до кабінету, а ті, що створюються при кабінетах фізики,
хімії, біології, - додатково окремий вихід у коридор.
3.5. Для дотримання
безпеки учнів під час перерв розміщення кабінетів (якщо у загальноосвітньому
навчальному закладі існує кабінетна система) на поверхах здійснюється шляхом
поєднання на одному поверсі (в одному блоці або секції закладу) кабінетів для
5-9-х класів, на іншому (в іншому блоці або секції) - для 10-11-х класів.
3.6.
Розташування кабінетів може змінюватись відповідно до зміни спеціалізації
загальноосвітнього навчального закладу, співвідношення класів та кількості
учнів у них чи з інших причин.
3.7. Перебувати
учням у приміщеннях кабінетів фізики, хімії, біології дозволяється тільки у
присутності вчителя або лаборанта.
IV.
Матеріально-технічне забезпечення кабінетів з ПМП
4.1.
Комплектація кабінетів з ПМП
4.1.1.
Комплектація кабінетів з ПМП обладнанням здійснюється відповідно до вимог цього
Положення.
4.1.2. До
матеріально-технічного забезпечення навчальних кабінетів з ПМП належать шкільні
меблі, обладнання та устаткування, а також засоби, що забезпечують безпеку
життєдіяльності.
4.2. Шкільні
меблі
4.2.1. Шкільні
меблі у кабінетах з ПМП повинні відповідати санітарно-гігієнічним правилам та
нормам (ДСанПіН 5.5.2.008-01), а їх розміщення здійснюється відповідно до вимог
ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів".
4.2.2. Шкільні
меблі мають шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді
ліній відповідного кольору:
Таблиця 2
|
Зріст учнів
|
Маркування (колір
лінії)
|
Група меблів
|
|
1
|
2
|
3
|
|
до
|
Оранжевий
|
1
|
|
115-
|
Фіолетовий
|
2
|
|
130-
|
Жовтий
|
3
|
|
145-
|
Червоний
|
4
|
|
160-
|
Зелений
|
5
|
|
понад
|
Блакитний
|
6
|
4.2.3. У кабінетах хімії, фізики та біології
встановлюються спеціальні двомісні лабораторні столи трьох розмірів за 4-, 5-,
6-ростовими групами, прикріплені до підлоги, у кабінетах математики та
географії - шкільні меблі: парти, одно- або двомісні учнівські столи та
учнівські стільці.
4.2.4. Парти
(учнівські столи) повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл і стілець
мають бути однієї групи. Необхідно передбачити наявність меблів двох-трьох
розмірів з перевагою одного з них або трансформативних столів зі зміною висоти
згідно з антропометричними даними школярів. Для визначення учням необхідного
розміру меблів у кабінеті повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна
лінійка.
4.2.5. Робочі
місця вчителів фізики, хімії, біології монтуються на підвищенні, обладнуються
демонстраційним столом (у кабінетах хімії та біології з препараторською
частиною висотою 75 см ).
Тумби стола оснащують спеціальними пристроями (шухлядами) для зберігання
інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються
для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висота 90 см ) підводять електричний
струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті
спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень,
хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно
обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї.
4.2.6. Кабінет
хімії обладнується демонстраційним столом з витяжною шафою, додатковим місцевим
освітленням, підведенням гарячої та холодної проточної води відповідно до вимог
ДСанПін 5.5.2.008-01.
4.3. Обладнання
та устаткування
4.3.1. У
кожному кабінеті розміщується класна (аудиторна) дошка одного з видів: на одну,
три або п'ять робочих поверхонь у розгорнутому або складеному вигляді. Середній
щит класної (аудиторної) дошки на три або п'ять робочих поверхонь може бути
використаний для демонстрації екранно-звукових засобів навчання на навісному
екрані.
4.3.2. На
окремих робочих поверхнях класної (аудиторної) дошки залежно від специфіки
предмета може бути накреслено графічну сітку для побудови графіків.
4.3.3. Одна з
робочих поверхонь може мати магнітну основу з кріпленнями для демонстрації
навчально-наочних посібників (таблиць, карт, моделей-аплікацій тощо).
4.3.4. Робочі
поверхні на звороті дошки можуть бути покриті білим кольором для нанесення
написів за допомогою спеціальних фломастерів.
4.3.5. Поряд з
класною (аудиторною) дошкою в кабінеті математики розміщують демонстраційні
креслярські інструменти.
4.3.6.
Лаборантські відповідно до специфіки кабінету обладнуються:
витяжною шафою;
секційними
шафами для зберігання приладів та лабораторного посуду;
металевими
шафами або сейфами для зберігання хімічних реактивів;
рукомийником;
столом для
підготовки дослідів, приладів і навчально-наочних посібників для занять;
однотумбовим
столом для роботи вчителя та лаборанта;
столом з
пристроями для зберігання матеріалів та інструментів для ремонту приладів;
пристроями для
миття і сушіння посуду та дистилятором, які монтуються на стіні.
4.3.7. Хімічний
посуд зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо відповідно
до розміру, виду і матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
4.3.8. Склянки
для зберігання реактивів повинні мати етикетки з чіткими і яскравими написами
їх назв. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися, ключі
від них зберігаються у вчителя. На посуді з отруйними, вогне- та вибухонебезпечними
речовинами мають бути етикетки з написами різного кольору:
"Вогненебезпечно!"
- червоного;
"Отрута!"
- жовтого;
"Оберігати
від води!" зеленого.
4.3.9. Хімічні
реактиви зберігаються та розміщуються системно залежно від їх властивостей
(гігроскопічні реактиви, леткі, горючі і органічні речовини, кислоти тощо).
4.3.10. Усі
матеріальні цінності обліковуються в інвентарній книзі, за формою, наведеною в
додатку 1 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних
закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20
липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня
2004 року за № 1121/9720, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та
скріплена печаткою.
4.3.11. Місця
зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що
заносяться до інвентарної книги, яка зберігається у кабінеті.
4.3.12.
Матеріальні об'єкти (предмети) і матеріали, що витрачаються в процесі роботи
(хімреактиви, посуд тощо), заносяться до матеріальної книги за формою,
наведеною в додатку 2 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх
навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України
від 20 липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9
вересня 2004 року за № 1121/9720.
4.3.13. Облік
та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних
посібників проводяться відповідно до законодавства.
4.4.
Забезпечення безпеки життєдіяльності
4.4.1. Кабінети
з ПМП повинні бути забезпечені:
аптечкою з
набором медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для надання першої
долікарської допомоги, перелік яких наведено у додатку 2 до цього Положення;
первинними
засобами пожежогасіння відповідно до додатка 2 до Правил пожежної безпеки.
4.4.2. Кабінет
фізики забезпечується системою електрообладнання із загальних стаціонарних та
спеціалізованих взаємозв'язаних електричних пристроїв і джерел, які вмикаються
до мережі змінного трифазного струму (з фазною напругою 127 В або 220 В) та
однофазного (від 5 В до 250 В), постійного струму з напругою від 0 до 110 В. У
лаборантській встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний
і трифазний струм на розподільний щиток з випрямлячем і регулятором напруги
(розміщеним поряд з класною дошкою). До учнівських столів у кабінеті фізики
підводиться змінний електричний струм до 42 В (відповідно до пункту 6.7 глави 6
Правил безпечної експлуатації електроустановок).
4.4.3.
Проведення занять у кабінеті біології здійснюється відповідно до Правил безпеки
під час проведення навчання з біології.
4.4.4.
Проведення занять у кабінетах хімії та фізики здійснюється відповідно до Правил
безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах
(лабораторіях) фізики та хімії.
4.4.5. Вимоги
пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень визначаються Правилами пожежної
безпеки.
4.4.6.
Проведення лабораторних (дослідних) робіт дозволяється учням тільки у
присутності викладача.
V.
Навчально-методичне забезпечення кабінетів з ПМП
5.1. Навчально-методичне
забезпечення кабінетів з ПМП складається з навчальних програм, підручників,
навчальних, методичних та навчально-наочних посібників, обладнання навчального,
загального та спеціального призначення з відповідного предмета.
5.2. Розподіл
та зберігання засобів навчання і навчального обладнання здійснюються згідно з
вимогами навчальних програм за розділами, темами і класами відповідно до
класифікаційних груп у секціях меблів спеціального призначення у кабінетах чи
(та) лабораторних приміщеннях.
5.3. У
кабінетах біології, фізики та хімії повинні бути журнали реєстрації
інструктажів з безпеки життєдіяльності (первинний, цільовий) та інструкції з
безпеки під час роботи в кабінетах фізики, хімії, біології.
5.4. Додатково
кабінети можуть бути оснащені:
підручниками та
навчальними посібниками для кожного учня;
фаховими
журналами;
інформаційними
виданнями МОНмолодьспорту України;
бібліотечкою
науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури;
інструктивно-методичними
матеріалами педагогічного досвіду;
інструкціями
для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень,
фізичного практикуму тощо;
краєзнавчими
матеріалами.
VI. Оформлення
навчальних кабінетів
6.1. На вхідних
дверях кабінету повинен бути відповідний напис на табличці з назвою кабінету:
"Кабінет фізики", "Кабінет хімії" тощо.
6.2. Для
оформлення кабінетів передбачено створення навчально-методичних експозицій.
До експозицій
відповідно до спеціалізації кабінету належать:
державна
символіка;
правила роботи в
кабінеті;
портрети
видатних учених галузі;
таблиці сталих
величин, основних формул;
еволюція
органічного світу та його класифікація;
таблиці
"Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва",
"Електрохімічний ряд напруг металів", "Розчинність основ,
кислот, амфотерних гідроксидів і солей";
системи
вимірювання фізичних одиниць;
політична карта
світу, політико-адміністративна карта України, фізична карта України тощо.
6.3. Кабінети з
ПМП загальноосвітнього навчального закладу повинні бути забезпечені настінними
(настільними) приладами для вимірювання температури та вологості повітря.
VII.
Керівництво кабінетом з ПМП
7.1. Роботою
кабінету з ПМП керує завідувач, якого призначає директор навчального закладу
своїм наказом з числа учителів вищої категорії або вчителів-методистів за
профілем.
7.2. Завідувач
кабінету з ПМП відповідає за належний стан обладнання, приладів, упорядкування,
зберігання й використання навчально-наочних посібників та інших матеріальних
цінностей кабінету.
7.3. До
обов'язків завідувача кабінету з ПМП належать:
складання
перспективного і щорічного планів оснащення кабінету;
контроль за
дотриманням у кабінеті правил безпеки та гігієни навчання;
ведення
інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження,
витрати та списання матеріальних цінностей;
керівництво і
контроль за роботою лаборанта, надання йому практичної допомоги.
7.4. Завідувач
кабінету з ПМП щороку подає пропозиції щодо оснащення кабінету засобами
навчання та шкільним обладнанням керівнику навчального закладу.
Директор департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти
О.В. Єресько
Комментариев нет:
Отправить комментарий