МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.04.2011 N 329
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
11 травня 2011 р.
за N 566/19304
Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної
середньої освіти
Відповідно до
статті 34 Закону України "Про загальну
середню освіту" ( 651-14
), постанови Кабінету
Міністрів України від
27.08.2010 N 778 ( 778-2010-п )
"Про затвердження Положення
про
загальноосвітній навчальний заклад"
та з метою додержання державних
вимог до
рівня загальноосвітньої підготовки
учнів
Н А К А З У Ю:
1.
Затвердити Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти, що додаються.
2.
Департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти (Єресько О.В.):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до
Міністерства юстиції України в установленому
порядку.
2.2. До 01.08.2011
розробити вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів
(вихованців) з предметів
інваріантної складової навчального плану.
3. Розмістити цей
наказ на офіційному веб-сайті
Міністерства та
на освітньому порталі
"Єдине освітнє інформаційне
вікно України".
4. Цей наказ
набирає чинності з дня його
офіційного опублікування.
5. Контроль за
виконанням цього наказу покласти на заступника
Міністра
Б.М.Жебровського.
Міністр
Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
13.04.2011 N 329
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 травня 2011 р.
за N 566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень
учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти
1. Ці
Критерії визначають загальні
підходи до визначення рівня
навчальних досягнень учнів
(вихованців) (далі -
учні) у системі загальної
середньої освіти та встановлюють відповідність між
вимогами до знань, умінь і навичок учнів
та показником оцінки в
балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці
Критерії реалізуються в
нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий,
середній, достатній, високий (додатки 1 та 2).
Перший рівень -
початковий. Відповідь учня
(учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про
предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал,
виконує завдання за
зразком, володіє елементарними
вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень -
достатній. Учень (учениця)
знає істотні ознаки понять,
явищ, зв'язки між
ними, вміє пояснити основні закономірності,
а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє
розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням,
узагальненням тощо), вміє
робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна, логічна,
обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень -
високий. Знання учня
(учениці) є глибокими,
міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням
самостійно оцінювати різноманітні
ситуації, явища,
факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень
вимог вбирає в
себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За
цими Критеріями оцінювання
здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів
навчальної роботи учнів
на уроках і вдома,
а також за
результатами перевірки навчальних досягнень
учнів: усної, зокрема
індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні
та контрольні роботи, тестування;
графічної, зокрема робота
з діаграмами, графіками, схемами,
контурними картами; практичної,
зокрема виконання
різних видів експериментальних досліджень та
навчальних проектів,
робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень
учнів враховуються: характеристики
відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість,
цілісність;
якість знань;
сформованість загальнонавчальних та
предметних умінь і
навичок;
рівень володіння розумовими
операціями: вміння аналізувати,
синтезувати, порівнювати,
класифікувати,
узагальнювати, робити
висновки тощо;
вміння виявляти проблеми
та розв'язувати їх,
формулювати
гіпотези;
самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню
підлягають навчальні досягнення учнів з предметів
інваріантної складової навчального
плану закладу.
У першому класі дається словесна
характеристика знань, умінь і
навичок учнів. У
наступних класах оцінювання
здійснюється за 12-бальною системою
(шкалою) і його
результати позначаються цифрами від
1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу
може надаватися словесна
характеристика знань, умінь
і
навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня
навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не
атестований".
Особливості оцінювання навчальних
досягнень дітей з особливими
освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог чинного
законодавства.
5. Заклад
може використовувати інші
системи оцінювання навчальних досягнень
учнів за погодженням з місцевими органами управління
освітою. При цьому оцінки з навчальних
предметів за семестри, рік,
результати державної підсумкової
атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До інших
систем оцінювання може
відноситися рейтингова
система, яка сприяє формуванню ключових
компетентностей і створює можливості для:
підвищення мотивації учнів до самонавчання
та самооцінювання;
розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів
на кожному етапі навчального
процесу;
підвищення об'єктивності оцінювання
не лише протягом
навчального року, а й за весь
період навчання;
градації значущості балів,
які отримують учні за виконання
різних видів робіт
(самостійна робота, підсумкова
робота, творча
робота, олімпіади, виставки,
конкурси творчих робіт,
науково-дослідні й
художні проекти, діяльність
в органах
учнівського самоврядування, у
соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних
досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це
накопичувальна система оцінювання,
що передбачає формування уміння
учнів ставити цілі,
планувати і організовувати власну
навчальну діяльність; накопичення
різних видів робіт, які засвідчують рух
в індивідуальному розвитку;
активну участь в
інтеграції кількісних і
якісних оцінок;
підвищення ролі самооцінки.
Таке
оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань
до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного
процесу; елементи самооцінки з боку
учня
тощо. Впровадження
рейтингової системи оцінювання
та методу
оцінювання -
портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій
МОНмолодьспорту.
Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти О.В.Єресько
Додаток 1
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних
досягнень
учнів початкової школи
--------------------------------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних Бали| Загальні вимоги до знань, умінь і навичок
|
| досягнень | | учнів |
|---------------------------------------------------------------------------------------------
| I.
Початковий | 1 Учні засвоїли знання у формі
окремих |
| | фактів, елементарних уявлень |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального
матеріалу, володіють окремими |
| | |видами умінь
на рівні копіювання зразка |
| | |виконання
певної навчальної дії |
|
|----+------------------------------------------|
| | 3 | Учні
відтворюють незначну частину |
| | | навчального
матеріалу; з допомогою вчителя|
| | |виконують елементарні завдання, потребують|
| | |детального
кількаразового їх пояснення |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній
| 4 |Учні відтворюють частину
навчального |
| | |матеріалу у формі понять з допомогою |
| | |вчителя, можуть повторити за зразком певну|
| | |операцію,
дію |
|
|----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал з допомогою вчителя, здатні
з |
| | |помилками й неточностями дати
визначення |
| | |понять |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні будують відповідь у засвоєній |
| | |послідовності; виконують дії за зразком у
|
| | |подібній ситуації; самостійно працюють зі
|
| | |значною допомогою вчителя |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні володіють поняттями, відтворюють
їх |
| | |зміст, уміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних
думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії
|
|
|----+------------------------------------------|
| | 8 |Учні вміють розпізнавати об'єкти, які |
| | |визначаються засвоєними поняттями; під
час|
| | |відповіді можуть відтворити засвоєний |
| | |зміст в іншій послідовності, не
змінюючи |
| | |логічних зв'язків; володіють вміннями
на |
| | |рівні застосування способу діяльності
за |
| | |аналогією; самостійні роботи виконують
з |
| | |незначною допомогою вчителя; відповідають
|
| | |логічно з окремими неточностями |
|
|----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом,
|
| | |застосовують знання в стандартних |
| |
|ситуаціях, володіють вміннями виконувати |
| | |окремі етапи розв'язання проблеми і |
| | |застосовують їх у співробітництві з |
| | |учителем (частково-пошукова
діяльність) |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий
| 10 |Учні володіють системою понять у межах, |
| | |визначених навчальними програмами, |
| | |встановлюють як внутрішньопонятійні,
так |
| | |і міжпонятійні зв'язки; вміють |
| | |розпізнавати об'єкти, які охоплюються |
| | |засвоєними поняттями різного рівня |
| | |узагальнення; відповідь аргументують |
| | |новими прикладами |
|
|----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання
в межах вимог |
| | |навчальних програм, вміють
застосовувати |
| | |способи діяльності за аналогією і в нових
|
| | |ситуаціях |
|
|----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні,
міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних
ситуаціях; |
| |
|самостійні роботи виконують під |
| | |опосередкованим керівництвом;
виконують |
| | |творчі завдання |
------------------------------------------------------------------
Додаток 2
до
Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної
середньої освіти
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень
учнів
основної й старшої школи
------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали| Вимоги до знань, умінь і навичок учнів |
| досягнень
| | |
|----------------+----+------------------------------------------|
| I. Початковий | 1 |Учні розрізняють об'єкти вивчення |
|
|----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу, мають нечіткі |
| | |уявлення про об'єкт вивчення |
|
|----+------------------------------------------|
| | 3 |Учні відтворюють частину навчального |
| | |матеріалу; з допомогою вчителя
виконують |
| |
|елементарні завдання |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній
| 4 |Учні з допомогою вчителя
відтворюють |
| | |основний навчальний матеріал, можуть |
| | |повторити за зразком певну операцію,
дію |
|
|----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал, здатні з помилками й |
| | |неточностями дати визначення понять, |
| | |сформулювати правило |
|
|----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні виявляють знання й розуміння
основних|
| | |положень навчального матеріалу. Відповіді
|
| | |їх правильні, але недостатньо
осмислені. |
| | |Вміють застосовувати знання при виконанні
|
| | |завдань за зразком |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні правильно відтворюють навчальний |
| | |матеріал, знають основоположні теорії
і |
| | |факти, вміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних
думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії
|
|
|----+------------------------------------------|
| |
8 |Знання учнів є достатніми. Учні |
| | |застосовують вивчений матеріал у |
| | |стандартних ситуаціях, намагаються |
| | |аналізувати, встановлювати
найсуттєвіші |
| | |зв'язки і залежність між явищами,
фактами,|
| | |робити висновки, загалом контролюють |
| | |власну діяльність. Відповіді їх
логічні, |
| | |хоч і мають неточності |
|
|----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом,
|
| | |застосовують знання в стандартних |
| | |ситуаціях, уміють аналізувати й |
| | |систематизувати інформацію,
використовують|
| | |загальновідомі докази із самостійною
і |
| | |правильною аргументацією |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий
| 10 |Учні мають повні, глибокі знання, здатні |
| | |використовувати їх у практичній |
| | |діяльності, робити висновки, узагальнення
|
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання
в межах вимог |
| | |навчальних програм, аргументовано |
| | |використовують їх у різних ситуаціях, |
| |
|уміють знаходити інформацію та |
| | |аналізувати її, ставити і
розв'язувати |
| | |проблеми |
|
|----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні,
міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних
ситуаціях. |
| | |Уміють самостійно аналізувати, оцінювати,
|
| | |узагальнювати опанований матеріал, |
| | |самостійно користуватися джерелами |
| | |інформації, приймати рішення |
------------------------------------------------------------------
Комментариев нет:
Отправить комментарий